Tanjung Rhu Beach

Jika anda sedang mencari pantai yang terpencil jauh dari keramaian yang menawarkan pemandangan air biru zamrud dan pulau-pulau di kejauhan, kemudian Tanjung Rhu adalah pantai untuk pergi. Ini adalah salah satu pantai yang paling kegemaran kami ketika datang ke tetapan yang indah. Pantai yang terletak di pinggir timur laut Langkawi di sudut yang jauh. Tanjung perkataan dalam bahasa Melayu bermakna jubah atau tanjung, dan Rhu singkatan pohon ru. Jadi seperti namanya, anda akan melihat banyak cemara tepi kawasan Tanjung dan pantai.
 
Jika anda mendekati pantai di sepanjang jalan Jalan Tanjung Rhu (# 111), dekat kampung Padang Lalang anda akan menemui jalan pantai yang pergi sepanjang jalan dan berakhir di pantai awam. Jalan pantai berjalan di tepi Tanjung Rhu Resort yang memiliki bagian swasta di pantai. Malah apabila anda sampai ke akhir jalan pantai dan masuk ke kawasan teluk di sebelah kiri anda boleh melihat pantai persendirian resort yang dipisahkan dari pantai umum oleh pagar.

Tempat di mana jalan pantai memenuhi pasir, ada struktur konkrit dengan papan yang menyebutkan nama pantai "Tanjong Rhu" itu. Sebaik sahaja anda memasuki kawasan pantai awam, ia peregangan lebar dan panjang pasir putih lembut yang membentang untuk km ke kanan. Pasir adalah benar-benar baik dan boleh menjadi sangat panas pada hari yang cerah.
 

 langkawi-tarikan-tanjung-rhu-01 
 
Kami pernah mempunyai masa yang sukar harus berunding pasir yang panas terik seperti kita berjuang untuk berjalan di seluruh air di kaki yang terdedah. Pantai ini adalah kira-kira 50 meter lebar. Jika anda bercadang untuk berenang, anda akan perlu untuk mengubah suatu tempat di bawah semak-semak cemara yang berbatasan dengan pantai. Tetapi cabaran adalah dengan berjalan berkaki ayam di atas pasir jika ia panas.

Walaupun pantai ini dikelilingi di satu pihak dengan pokok-pokok ru yang padat, anda tidak akan menemukan banyak warna di sana. Ini sebenarnya sukar jika tidak mustahil untuk masuk ke dalam semak-semak. Walau bagaimanapun bernasib baik di Tanjung Rhu, selalu ada angin ringan sejuk yang mengalir dari Lautan Hindi dan anda tidak benar-benar merasakan panas.

langkawi-tarikan-tanjung-rhu-02
 
Pemandangan matahari terbenam dari pantai Tanjung Rhu cukup mengagumkan. Jadi, jika saya perlu memilih pantai yang paling romantis di Langkawi, Tanjung Rhu akan menjadi salah satu pantai atas. Tidak seperti di pantai Pantai Cenang, pantai ini di sini adalah bebas daripada orang ramai, agak terpencil dan tiada siapa yang mengganggu anda. Jika anda membawa tikar pantai, beberapa bir dan beberapa makanan anda sudah siap untuk hari itu. Anda boleh berenang ke kandungan jantung anda selama yang anda inginkan.

Air di pantai cetek dan sesuai untuk berenang. Ini adalah pantai besar untuk keluarga dengan anak-anak. Walau bagaimanapun kadang-kadang dekat air ke pantai mungkin tidak terlalu bersih kerana kawasan paya bakau berhampiran.
 
Pantai Tanjung Rhu menghadap ke beberapa pulau di depan. Jika air pasang rendah apabila air surut, anda juga boleh berjalan kaki ke pulau yang berhampiran Pulau Chabang. Snorkeling dekat sangat baik ke pulau di mana anda boleh melihat banyak hidupan laut yang berwarna-warni.

Kemudahan-kemudahan di Pantai Tanjung Rhu
Ini adalah pantai keluarga. Tetapi tidak ada tandas awam dari ruang ganti di sini. Namun di pintu masuk ke pantai di sebelah kanan jalan pantai, terdapat sebuah restoran desa. Anda boleh menggunakan bilik mandi di sini dalam keadaan darurat, mereka tidak terlalu bersih walaupun.
 

langkawi-tarikan-tanjung-rhu-03  
 
Restoran ini menjual makanan ringan dan makanan Melayu. Kami suka air kelapa yang segar (RM5 per kelapa). Ada pondok kecil di luar di mana anda boleh duduk dan menikmati pemandangan aktiviti laut dan pantai. Pada kedua-dua belah jalan pantai, terdapat banyak kedai yang menjual pakaian dan barangan cenderamata. Hal-hal yang agak mahal di sini yang dapat dimengerti mengingat letaknya yang jauh dari tempat itu. Berjalan-jalan di sepanjang jalan dan rendam dalam kehidupan desa dari kawasan yang agak terpencil dari yang lain di pulau itu.
 
Kemasukan & Timing
Pantai Tanjung Rhu adalah pantai awam (walaupun ada satu golongan swasta yang dimiliki oleh Tanjung Rhu Resort), diakses 24 jam dan tiada yuran penyertaan. Kedai-kedai dan gerai-gerai dekat matahari terbenam. Sekarang ada gerbang di pintu masuk dan satu pengawal keselamatan diposting di sana. Tapi jangan khawatir, hanya mengisi formulir perlindungan alam sekitar dan mereka akan membiarkan anda mengakses pantai tanpa sebarang masalah.
 
Lokasi
Pantai Tanjung Rhu terletak di pesisir pantai utara Pulau Langkawi. Anda boleh mengakses pantai dari jalan Jalan Tanjung Rhu dan kemudian mengambil lencongan dengan jalan pantai yang pergi sepanjang jalan dan berakhir di pantai. Ia adalah kira-kira 22kms dari Kuah Town. Anda boleh datang ke pantai dengan teksi (RM40 tambang dari Kuah) atau dengan sebuah kereta yang disewa. Lihat lokasi dalam peta di bawah.