Fossil Island Langkawi

Pulau fosil, atau Pulau Anak Tikus adalah sebuah pulau yang merupakan sebahagian daripada Kilim Geopark. Jika anda mengambil lawatan bot untuk meneroka taman alam, pulau ini akan menjadi salah satu geosites menakjubkan anda mungkin melawat. Perahu diparkir di sebuah jeti kecil di pulau itu yang membawa kepada tangga. Kawasan air sekitarnya yang menakjubkan. Anda akan melihat beberapa pulau-pulau lain di kejauhan.
 
Menaiki tangga dan anda akan mencapai satu struktur batu besar yang penuh dengan fosil (tayangan mati organisme yang pernah hidup) yang berusia lebih kurang 480 juta tahun. Ini adalah sebab mengapa pulau ini dikenali sebagai Pulau fosil. Di atas tangga, ada sebuah platform kecil dari di mana anda boleh melihat fosil dan batu-batu dengan jelas.

langkawi-tarikan-fosil-island-01

langkawi-tarikan-fosil-island-02

Tanya panduan dan dia / dia akan menunjuk fosil dengan sebatang kayu sehingga anda tidak membuat kesalahan. Terdapat papan di sini yang menjelaskan sifat dari fosil dan asal-usulnya.

Satu lagi pemandangan yang menakjubkan di sini adalah begitu banyak tanaman dan pokok-pokok yang tumbuh keluar dari batuan keras. Akar mereka telah pergi jauh ke dalam batu. Sebuah dewan tepat memaparkan "Rock Garden", secara harfiah berarti taman di atas batu. Anda juga akan melihat pakis seperti pokok (Cycad) tergantung dari tebing yang wujud bahkan 200 juta tahun dahulu. Tumbuhan ini oleh itu dikenali sebagai "fosil hidup".

Terdapat sebuah jambatan konkrit lama yang telah dibina di tepi pulau dan di atas air sehingga seperti yang anda berjalan di sepanjang, anda boleh melihat array menakjubkan flora dan fauna di pulau itu. Hal ini dari sini kita melihat yang indah White bellied Eagle laut melayang di atas air mencari untuk menangkap ikan.
 
Bersama-sama jembatan ada umber papan menjelaskan flora & fauna di pulau dan kawasan sekitarnya. Di sisi lain dari jembatan, ada tangga yang turun ke air. Perahu membuat bulatan dan datang ke titik ini untuk menerima tetamu.

 Bagaimana Untuk Mencapai
Anda sama ada perlu mengambil sewa bot atau perahu wisata Kilim Geopark untuk mengakses Pulau fosil yang (Pulau Anak Tikus). Semak Kilim Geopark & Mangrove Tour untuk mengetahui tentang lokasi bot, maklumat pelancongan dan kadar.